Tibetské mísy - Zpívající mísy

Tibetské mísy nazývané také Zpívající mísy jsou velice specifickými hudebními nástroji hluboce duchovního působení. Jsou spojovány s meditacemi, buddhismem a rovnováhou těla a duchovna.

Hraním na Tibetské mísy se vytváří nejen krásné zvuky, ale i pozitivní vibrace.

Historie: 

Již v polovině 3. tisíciletí př. n. l. byly používány k léčení těla a mysli. Původ můžeme vystopovat pravděpodobně v Nepálu nebo Tibetu, odkud se následně rozšířila do dalších zemí Jihovýchodní Asie – Číny, Japonska, Bhútánu a Indie. Původní náboženství v oblasti Nepálu a Tibetu v době vzniku mís tvořil především šamansko animistické náboženství „Bön“, které vyznávalo oduševnělost všech předmětů, věcí a jevů. Mísy byly využívány pravděpodobně k vyladění osob pro komunikaci se světem nekaždodenní reality a pro uvedení do stavu meditace a vnitřní rovnováhy. Zhruba v 7. století našeho letopočtu se dostává do Tibetu buddhismus, který přejímá mnoho prvků z původního náboženství Bön a nechybí ani osvědčená pomůcka – zpívající mísa.

Výroba:

Jsou vyrobeny ze slitiny, nejčastěji sedmi kovů a kovají se nejčastěji v Tibetu a Nepálu. K nám se dováží také z Indie, ale bohužel tyto jsou často nepovedenou napodobeninou.

Kovy symbolizují sedm tradičních astrologických „planet“-Zlato-Slunce, Rtuť-Merkur, Měď-Venuše, Stříbro-Měsíc, Železo-Mars,Cín-Jupiter, Olovo-Saturn. Klasickým způsobem je výroba ručním tepáním a takto vyrobené mísy jsou nejvíce ceněné a mají podle většiny duchovních učitelů lepší zvuk. Někteří výrobci se zabývají odléváním mís a dokonce také jsou firmy, které vyrábějí mísy soustružením. Při soustružení se používá místo sedmi kovů jen z pět kovů tzv. „Panchalogu“ – což je v doslovném překladu „pět kovů“. Je to posvátná slitina využívaná pro odlévání sošek a dalších předmětů do chrámů, ale pro Zpívající mísy, které mají mít vyvážený zvuk se lépe hodí výše zmíněná slitina sedmi kovů. V Panchaloze nalezneme zlato, stříbro, zinek, železo a měď (některé prameny uvádějí místo zlata a stříbra pouze cín). Ostatní kovy jsou zde pouze ve stopových množstvích.

Každá mísa je originálem jak svým tvarem, váhou a samozřejmě zvukem. Některé tibetské mísy se zdobí, ale je jich pomálo.