+420 777 788 854 Po - Pá 9 - 17 hod.

Byliny Malotira (Řecký čaj) a Moringa olejná

Dvojice u nás nepříliš rozšířených bylin, které se ve světě těší mnohdy vysoké popularitě a spektru využití. Jelikož jsou součástí naší nabídky, rozhodli jsme se trochu více představit jejich původ, léčivé i vedlejší účinky a způsoby přípravy chutného nálevu. A pokud jste nad koupí a ochutnávkou těchto bylin váhali, věříme, že vám po přečtení článku budou mnohem bližší.

Řecký horský čaj – Malotira (Sideritis Syriaca)

Řecký horský čaj je známý také pod jménem Pastýřský čaj a pochází z listů rostliny Sideritis syriaca. Název Malotira je složeninou latinských slov male (nemoc, úzkost) a tirare (táhnout, odehnat) – tedy lék odhánění všechny nemoci.

Benefity Řeckého čaje

V celém rodu Sideritis najdeme přes 150 druhů rostlin s antimikrobiálními, protizánětlivými, antioxidačními a antispastickými vlastnostmi. Obsahují éterické oleje a hojné množství přírodních antioxidantů, včetně flavonoidů.

V článku roku 2018 vydaném společností Pain Research and Management autoři potvrzují široké využité této rostliny na mnoha místech světa. Dále udávají výčet účinků obsažených látek zahrnujících např. prevenci anémie, prospěšnost při léčbě plic, ADHD, úzkosti a deprese, žaludečních vředů a neurologických stavů.

V jednom německém výzkumu na třech různých typech řeckých horských různých čajů byly zjištěny vlastnosti, které mohou mít pozitivní vliv na zlepšení paměti, případně léčit demenci. Výzkum se stále nachází na primární úrovni, avšak zájem mezinárodní vědecké komunity vykazuje na význam možných léčivých účinků této byliny.

Snižování krevního tlaku a ochrana trávícího traktu

Studie uvedená v roce 2012 v magazínu Journal of Physiology and Pharmacology v souvislosti s tlakem uvádí, že výtažky této rostliny pomohly snížit hladinu krevního tlaku a zároveň uvolnily cévy. Studie provedená na zvířatech zjistila, že dávka extraktu vedla k dilataci (rozšíření) krevních cév, což pomohlo snížit hladinu krevního tlaku a stres srdečního svalu.

V březnu roku společnost Planta Medica zveřejnila studii na zvířatech týkající se účinků řeckého horského čaje na gastrointestinální zdraví a poruchy. Vědci zjistili, že užívání perorální dávky řeckého horského čaje přispělo k menšímu zánětu v trávícího traktu, pravděpodobně v důsledku přítomnosti fenolů a antioxidantů přirozeně přítomných v rostlině. Dále bylo zjištěno, že užívání doplňku vedlo v dlouhodobém horizontu k inhibici zánětů a toxicity, což prokazuje ochranné vlastnosti řeckého horského čaje.

V obou případech je i přes pozitivní výsledky těchto studií nutné provedení dalšího výzkumu, než by mohl být tento čaj označen za možný lék kardiovaskulárních problémů.

Příprava řeckého horského čaje Malotira

Pro přípravu nálevu z řeckého horského čaje se používají květy, stonky i listy rostliny. Dejte zhruba 2 lžíce čaje do vroucí vody, snižte teplotu a nechte přibližně 10 minut vařit v závislosti na požadované chuti. V chuti se nálev vyznačuje zemitostí, lehkými květovými tóny. K dochucení čaje se používá medu, mléka, citronu.

Tip! Čaj se dobře kombinuje např. se skořicí nebo s majoránkou, což přidává do nálevu další porci vitamínu a minerálů, to oceníte nejen při prevenci, ale také v boji s nejrůznějšími neduhy, které nás mohou potkat.


Moringa olejodárná (Moringa oleifera)

Tato bylina pochází z tropických oblastí jihovýchodní Asie a známá je také pod názvy „Zázračný strom“ dle připisovaných účinků nebo „Křenový strom“ podle chuti kořenů této rostliny. Nejvíce kultivovaná je v Indii a pro zemědělské a léčivé účinky se pěstuje také např. na Filipínách, v Pákistánu, Nepálu a na Tchaj-wanu. Listy a semena této rostliny se k léčbě závažných onemocnění a podpoře hojení ran používají už tisíce let. V hledáčku západních vědců se tato rostlina objevila teprve nedávno a stále více studií začíná objevovat výhody této rostliny.

Vitamíny a minerály obsažené v bylině Moringa

Olej ze semen, kořeny a listy obsahují všechny nezbytné vitamíny a živiny. Na základě výzkumu se však nejvíce těchto látek vyskytuje v listech. Podle USDA (Ministerstvo zemědělství Spojených států) obsahují syrové listy řadu vitamínu a minerálů, z nich můžeme jmenovat např. vitamin A, C nebo B6. Najdeme zde také velké množství esenciálních živin, jako je beta-karoten a esenciální aminokyseliny (tedy ty, které si tělo nedokáže vyrobit samo).

Antioxidační působení nápoje z Moringy

Listy Moringa jsou bohaté na antioxidant, u nichž byla prokázána řada zdravotních výhod. Pro příklad pomáhají eliminovat volné radikály v organismu, čímž zabraňují oxidačnímu stresu, který je spojován s vážnými onemocněními od srdečních chorob až k Alzheimerově chorobě a různým typům rakoviny. Obsažené antioxidanty mohou být podporou imunitnímu systému a potlačit běžné nachlazení a chřipku. Listy jsou mají dále antimykotické a protizánětlivé vlastnosti a obsahují quercetin-antioxidant, který může pomoci u některých jedinců se snížením vysokého krevního tlaku.

Protizánětlivé působení Moringy

Zánět představuje základní odpověď na podněty v těle. Chronický zánět však může být iniciátorem vážnějších zdravotních problémů, včetně vysokého krevního tlaku, chronické bolesti nebo vyššího rizika mrtvice. Malá studie na zvířatech publikovaná v Pharmaceutical Biology zjistila, že extrakt z Moringy pomáhá mírnit bolesti způsobené zánětem. Dvě následné laboratorní studie zjistily, že fenolické glykosidy a další obsažené sloučeniny prokázaly imunopresivní a protizánětlivé účinky.

Vliv Moringy na hladinu cukru v krvi

Na základě doposud uskutečněných výzkumů je poukazováno na schopnost snižovat hladiny cukru, což vede k nižšímu riziku výskytu srdečních chorob a diabetu 2. typu. Většina výzkumů podporujících tento potenciální přínos přichází ve formě klinických studií na zvířatech. Např. studie zveřejněná ve Frontiers in Pharmaceuticals zjistila, že výživné složky Moringy přispěly ke zvýšení celkového zdraví a snížení rizika nemocí souvisejících s hladinou cukru v krvi. Studie na lidech jsou méně časté, jedna taková studie na lidech s 90 ženami však přinesla závěr, že účastníci užívající potravinový doplněk z Moringy, měli na konci studie výrazné snížení hladiny cukru v krvi.

Vedlejší účinky čaje Moringa

Při používání čaje z Moringy je důležité mít na paměti, že se nejedná o lék. Žádná část rostliny doposud není schválená jako lék nebo prostředek pro zmírnění nemocí – k tomu je zapotřebí dalšího výzkumu. Kontraindikace mohou nastat při interakci s léky (doporučujeme konzultaci s lékařem) – bylina obsahuje alkaloidy, které mohou snižovat srdeční frekvenci a ovlivňovat krevní tlak. Konzumaci nápoje by se měli vyhnout také těhotné ženy z důvodu obsahu sloučenin, které mohou vyvolat kontrakce a způsobit předčasný porod nebo potrat.

Jak Moringa chutná a jak si připravit chutný nálev?

V šálku se Moringa vyznačuje zemitostí a jen lehkou hořkostí a svíravostí. Mnozí nálev dochucují medem, mátou nebo skořicí, což vyvažuje zemité tóny.Na cca hrnek nálevu použijte cca jednu lžičku (3 až 5 gramů byliny), zalijte vroucí vodou a nechte louhovat po dobu 3 - 5 minut. Je přirozeně bez kofeinu a lze jej konzumovat kdykoli během dne.


Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22274814

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23211307

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5964621/

https://www.fondazioneslowfood.com/en/ark-of-taste-slow-food/malotira/

https://www.feedipedia.org/node/124

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29099763

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17951477

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19324944

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13880200802366710

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20435128

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20685125

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22403543

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13197-012-0859-9

https://www.cupandleaf.com/blog/moringa-tea

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1242/moringa



Tento web používá cookies Abychom Vám mohli v tomto eshopu nabídnout kvalitní služby a pokročilé funkce, využíváme cookies. Prohlížením tohoto webu s tímto souhlasíte. Pro více informací o cookies a jejich případném blokování navštivte článek Cookies Rozumím